(Bujdos Tibor kiállítása a miskolci Szabó Lőrinc Könyvtárban)
Fotót mesélni fölösleges, bizonyos szempontból értelmetlen is - az erről szóló tanítás szerint például komoly hiba, ha nem önmagáért beszél a kép.
Ha vitára ingerel is, érteni vélem a szakmaiságot, amelynek alapján a tétel fogalmaz: legyen szabály, amelyet az ember, fényképezőgéppel a kezében követ.
Legyen valami út, amelyen a fotográfus jár.
Jelzem, van ilyen út, és a rajta járók közül végül van, akit elnyel a Nagy Semmi, ki meg eltalál valameddig.
Jó esetben megmutatja, meddig.
Jó esetben munkája, és szenvedélye, és élete megmutatnia.
Jó esetben értjük, és felismerjük, meddig jutott – valódi mélységekig vezetnek a képek.
Min múlik, ezt is ki tudja.
xxx
Most, ha megengedjük magunknak a csöppnyi kényelmet, belegondolni ebbe: nagyon is kétesnek tetszik minden kizárólagos tétel. Nincs egyetlen, mindenre és mindenkire igaz elvárás.
A fényképezőgépet tartja valaki. Tud és akar, egyetlen felvételbe sűríteni valamit.
És megállítja az időt.
És az idő megáll.
És visszavonhatatlanul belefagy a pillanat a képbe.
Nézzük a képet, benne az álló időt, azzal a feltevéssel, hogy látják kortársaink is, csupa ismerős, ismeretlen, fogalmunk sincs ki mindenki, egyébként semmi közös bennünk és köztünk – csak az osztozás a kép kínálta közös élményben, bármi legyen is az.
Van közös élmény.
Hogy mi az, úgy értem, kinek-kinek, nekünk, az még kifejtésre vár.
És nézzük abban a hiszemben is, hogy láthatják majd, amikor mi már nem leszünk.
Por, hamu csak.
Tényleg, létezik-e idők feletti látásmód? Képes-e visszaadni a kort, vagy legalább a hangulatából valamennyit, a benne készült kép?
Most és mindörökké.
xxx
És akkor mondanék valamit a fényképező emberről. Leginkább egy kérdést: honnan tudja, melyik A pillanat?
Hogyan lehetséges így együtt lennie a történettel – nincs lemaradásban. Figyel valamit, de a része is annak. Vele lélegzik, és azonos időben exponál.
Varázslat. Én mondom.
Hol születik végül a kép? A szemben? Az agyban? A kézben?
Nem csapnám be magunkat, értelmetlen: ez nem egy kérdés volt. De mindegyik egy választ kívánt megelőzni. Azt, hogy mennyire nem mindegy, kié a szem, az agy, a kéz.
xxx
Az itt látható képekhez pont az a szem, agy, és kéz kellett, az az ember, akit mindig is ismertem. Tudom elfogódottan nézni a képeit, nahát, ezt honnan tudja, ez az én öcsém, és vagyok elfogulatlan kritikusa, ha kell, de utána csinálni, azt meg sem próbálnám – képtelenség lenne felnőnöm hozzá. Amit tud.
Nem untatnék senkit a személyesség további részleteivel.
xxx
Jó ideje, mint most is, beszélek az életről, szeretnék elmondani belőle valamennyit, néhány összefüggő bekezdést legalább, amilyennek ismerni vélem.
Próbálják meg, csak mondják és mondják és mondják, amit az életről tudnak, és vágynak is kimondani, és engedjék, hogy megakassza a tekintetüket egy ilyen kép. Bármelyik, ezeken a falakon. Csak kérdezzék meg magukat, mennyi mondatuk tudná visszaadni ennyire részletgazdagon, tisztán, és egyértelműen, amit látnak, hogy közben érezzék is, amit nézés közben éreznek.
És akkor erre az érzésre külön mondatok is kellenének majd.
Ha akarják, mondják is ki, nem baj, ha feleselnek a tanítással, hogy felesleges, vagy pláne értelmetlen képeket elmesélni.
Nem kell elkeseredni, ha a kép az erősebb a történetmesélésben. Attól még biztosan a megfelelő mondatokat mondták.
Különben is, ez csak egy játék volt.
Kísérlet.
xxx
Megjegyzem, ezekhez a képekhez kellett az alkalom is – téma, amelyet napilap kínálhat a képi fogalmazáshoz - szomorú és érzelmes, és emelkedett, vagy neutrális. Nézzük, és a legritkább esetben vagyunk személyünkben is érintettek: nem velünk, és nem ott, ahol vagyunk, inkább ismeretlen helyeken esik meg valami, olyanokkal, akiket sosem is láttunk, nem is mindig érdekes ezért annyira, hogy a tények szintjén lekösse a figyelmünket.
A hír, ha van, hogy úgy mondjam: a ma lekopik a jelenetről, már régen nem az számít, ami volt, hanem amit látunk.
A közelség, amelybe a fotográfus jutott a témájához, és amelybe most beenged minket is.
Miért ne lépnénk közelebb.
Jó nézni, hogy a megfagyott idő látványa nem rideg, nem rossz érzéseket hív elő, hogy van ez sok képen átsugárzó önfeledtség, elmerülés valamiben.
Boldogság.
A létezés öröme.
Bujdos Attila
(A kiállításon is látható fotót Bujdos Tibor készítette)